فرآیند طراحی UX و UI : چگونه می توان آن را به درستی انجام داد
ایجاد و پیروی از یک فرایند کارآمد طراحی UX / UI برای هر طراحی موفق محصول ضروری است.با قرار دادن کاربران و نیازها و ترجیحات خود در جایگاه نخست در هر مرحله از فرآیند UX / UI ، شما یک محصول دیجیتالی ایجاد می کنید که مورد تقاضای همان کاربر باشد و آنها را کاملاً راضی کنید.
مراحل فرآیند طراحی UX / UI
- مرحله تعریف محصول
- مرحله تحقیقات کاربر
- مرحله نمونه سازی
- تست و تکرار کاربر
فلسفه طراحی UX / UI
چرا برای تجارت مدرن UI / UX مهم است؟
هدف از هر گونه طراحی UX این است که تجربه خوبی از وب و نرم افزار شما داشته باشند . چگونه می توان به آن دست یافت؟ با پژوهش. شما باید تمام اطلاعات مربوط به کاربران بالقوه را جمع آوری کرده و درک صحیحی از آن داشته باشید. بنابراین ، کاربر و تحقیقات دو نقطه عطف در طراحی UX هستند. اما چیز دیگری در آن وجود دارد - تجارت است .
با فرآیند طراحی UX ، سعی می کنید مشکل خاصی که کاربر در نحوه تعامل با وب شما ، برخورد کرده است را حل کنید . برای انجام این کار باید نوع نرم افزار ، دستگاه و در نهایت محصولی را که می خواهید ایجاد کنید درک کنید. سپس ، ارزیابی کنید که چگونه توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و برای تجارت شما سودآور است. زیرا برای ایجاد یک محصول واقعا عالی باید تعادلی بین نیازهای کاربر ، نیازهای تجاری و منابع و بودجه خود پیدا کنید.
مرحله تعریف محصول
قبل از شروع ساخت اولین طرح ها و شکل دادن به محصول خود ، باید تمام اطلاعات موجود در مورد آن را جمع آوری کنید. این شامل الزامات مشتری و الزامات طراحی شما می باشد. بیایید نگاهی دقیق به هر یک از این نکات بیندازیم:
مشتری خود را بشناسید . هنگامی که با مشتری خود ملاقات می کنید تا در مورد محصول خود صحبت کنید ، لحظه ای است که شما شروع به درک چگونگی شکل ظاهری و عملکرد آن می کنید. در این مرحله شما به دنبال اطلاعات ارزشمند می گردید: خواسته ها و محدودیت های آنها چیست ، مخاطبانی را که هدف قرار می دهند چه کسانی هستند و مشتری می خواهد با این محصول چه اهدافی را بدست آورد ، محدودیت های فناوری و غیره.
الزامات کسب و کار،نیاز های کاربر، و الزامات فنی مورد نیاز . به طور خلاصه ، الزامات کسب و کار که طراحان باید در این مرحله بدست بیاورند ، شامل اهداف اصلی خدمات شما به مشتری است . این الزامات معمولاً از طریق مصاحبه جمع آوری می شود. نیازهای کاربر در واقع همان چیزی است که کاربران می خواهند. همانطور که قبلاً بیان کردیم برای روند طراحی UX / UI ضروری است. این داده ها بیشتر در مرحله تحقیق کاربر بدست می اید. و سرانجام ، الزامات فنی شامل ویژگی های عملکرد خوب محصول و قابلیت استفاده ، نگهداری و غیره باشد .
جلسات تیمی و آمادگی . جلسه تیم در ابتدای فرآیند طراحی گام بسیار مهمی است. هدف از این جلسه این است که اطمینان حاصل کنیم مشتری و تیم طراحی در یک راستا قرار دارند. همچنین ، در طول این جلسه ، تیم یک برنامه دقیق پروژه ایجاد کرده و چالش های احتمالی را ترسیم می کند. علاوه بر این ، در طول فرآیند UX ، یک تیم می تواند جلسات "نقد طراحی" را برای جمع آوری بازخورد درباره طراحی و یافتن راه حلی برای رفع مشکلات داشته باشد.
مرحله تحقیقات کاربر
احتمالاً قبلاً با این موضوع آشنا شده اید که تحقیقات کاربر در مورد درک نیازهای کاربر ، ترجیحات ، انگیزه ها و غیره است. این اطلاعات ضروری است زیرا هرچه کاربران بالقوه را بهتر درک کنید ، تجربه کاربری برنامه شما بهتر خواهد بود. برخی از روشهای معمول جمع آوری داده ها مانند مصاحبه با کاربران و جلسات ، ایجاد شخصیت های کاربر و غیره وجود دارد. در اینجا روش های دیگری برای تحقیقات موثر کاربر وجود دارد که به شرح ذیل است
Storyboard
صفحه داستان این روش در واقع از روش ساخت فیلم الهام گرفته شده است. این به طراحان کمک می کند تا پیش بینی کنند که کاربران بالقوه چگونه با محصول تعامل می کنند و نحوه عملکرد کاربران و شرایطی که رفتار می کنند را نشان می دهد. این یک روش عالی برای تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر محیط بر کاربران و تعامل آنها با محصول است. همچنین به آزمایش سناریوهای فعلی و فرضی تعامل کمک می کند.
Customer journey map
نقشه سفر مشتری. یک روش عالی دیگر برای تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران با محصول شما ، نقشه سفر مشتری است. این یک نمودار است که به شما امکان می دهد تا مراحلی را که کاربر هنگام تعامل با محصول شما برای دستیابی به یک هدف خاص را دارد ، بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا در مورد انگیزه های کاربران ، و مشکلاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید ، اطلاعات کسب کنید.
مرحله نمونه سازی
مرحله نمونه سازی به طراحان اجازه می دهد برای ایجاد یک نسخه نمونه از محصول تا ببیند که چگونه کار می کند و باز خورد را از مشتری دریافت کنند. این امر آنها را قادر می سازد ایده های جدید را بدون سرمایه گذاری زیاد وقت و هزینه آزمایش کنند. به عبارت دیگر ، در این مرحله ، طراحان در تلاشند تا بهترین نسخه از محصول را ایجاد کنند.
نمونه اولیه با وفاداری پایین
نمونه های اولیه با کیفیت پایین شامل طراحی بصری نیستند بلکه بیشتر بر عملکرد محصول تمرکز دارند. نمونه های اولیه یکی از تکنیک های نمونه سازی با کیفیت پایین است. Wireframes پیش نمایش تصویری رابط کاربری محصول است که عناصر اصلی را به ترتیب سلسله مراتبی ترسیم می کند. در ترسیم طرح ، ساختار ، عملکرد و محتوای طراحی بسیار مفید است. همچنین ، این یک روش عالی برای بحث در مورد ایده ها و معرفی تغییرات در مرحله اولیه طراحی است.
نمونه اولیه با وفاداری بالا
در نمونه های اولیه با وفا داری بالا می توانید ویژگی های بصری از طراحی را نشان می دهد و به نسخه نهایی از طراحی محصول نزدیک تر است. این نسخه از طراحی شامل نه تنها ویژگی های رابط کاربر از نظر بصری بلکه شامل تجربه کاربر ، به معنی تعامل آنها با طراحی ، جریان کاربر و رفتار است. در این مرحله ، طراحان می توانند جزئیات موارد کاربرد را بررسی کرده و نحوه رفتار کاربران را در پاسخ به راه حل های طراحی خود ببینند.
آزمایش و تکرار کاربر
پس از ایجاد موفقیت آمیز نمونه اولیه ، طراحان اقدام به آزمایش آن با کاربران می کنند. این مرحله از فرآیند طراحی به شما امکان می دهد بینش ارزشمندی در مورد طراحی محصول آینده داشته باشید ، بررسی کنید که آیا انتظارات کاربر را برآورده می کند یا خیر و مطمئن شوید که تصمیم اولیه کسب و کار با واقعیت مطابقت دارد ، به این معنی که آیا یک محصول سودآور است یا خیر. در اینجا مراحل اساسی در این مرحله آورده شده است.
A/B testing
این روش برای دیدن اینکه کدام نسخه از راه حل طراحی شما بهتر کار می کند ، فوق العاده مفید است. در واقع شما کاربران را به دو گروه تقسیم می کنید و به هر یک از نسخه های طراحی را می دهید. این به طراحان اجازه می دهد عملکرد هر یک از نسخه ها را ببینند. به این ترتیب می توانید پیاده سازی های جایگزین طراحی (مانند صفحه فرود ، ویژگی های طراحی و غیره) را آزمایش کرده .
Usability testing report
گزارش تست قابلیت استفاده برای ارزیابی عملکرد محصول شما بسیار مهم است. این کمک می کند تا بررسی کنید که چگونه انتظارات کاربر را برآورده می کند و مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوند . داده های گزارش را می توان از طریق مصاحبه کاربران ، گروه های متمرکز جمع آوری کرد ، و از کاربران دعوت کرد در این آزمایش شرکت کنند .
Analytics report
گزارش تجزیه و تحلیل درباره عملکرد طراحی محصول و بینش در مورد چگونگی رفع مشکلات است. به عنوان مثال ، طراحان با تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران واقعی با محصول خود ، می توانند ببینند که آیا آنها از ویژگی های خاصی استفاده می کنند یا خیر . بنابراین ، این گزارش معمولاً نه تنها شامل اطلاعات مربوط به تجربه کاربران با محصول است ، بلکه شامل توصیه های دیگری نیز می شود.
نکات بیشتر
انجام هر مرحله از فرآیند UX برای ایجاد یک طراحی خوب محصول کافی است اما شاید برای عالی بودن آن کافی نباشد. در اینجا برخی از بینش های طراحی UX / UI آورده شده است تا کل روند را به مرحله دیگری برسانید.
نحوه تعامل کاربران با مسائل شخصی خود را بیاموزید
درک رفتار کاربر و نحوه رفتار آنها در یک محیط خاص ممکن است دشوار باشد. علاوه بر این ، گاهی اوقات کاربران کاملاً نمی فهمند که دقیقاً چه می خواهند. بنابراین ، مشاهده و تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد آنها در زندگی روزمره بسیار مفید است. مشاهده چگونگی تعامل افراد با مسائل شخصی خود ، به ویژه در خانه ، نیز می تواند بسیار مفید باشد. . اما همین روش را می توان برای فرآیند طراحی UX نیز به کار برد.
نکته اصلی این روش تمرکز بر روی اشیا نیست بلکه بیشتر به چگونگی تعامل افراد با آنها و الگوی آن تعاملات می پردازد. بنابراین ، جالب است که مشاهده کنید رفتار افراد با وسایل شخصی خود مانند کتاب و تلفن چگونه است. این نشان می دهد که شما باید فراتر از قسمت های فنی طراحی خود باشید تا رفتار کاربر بهتر را بفهمید و بتوانید به آنها کمک کنید.
خلاصه
به طور خلاصه ، روند طراحی UX / UI شامل چندین مرحله است. هر یک از آنها به همان اندازه برای طراحی محصول مهم هستند و کاربران را در مرکز همه چیز قرار می دهند. همچنین ، هنگام ساختن طراحی UX ، طراحان نباید مشتریان و اهداف تجاری را که دنبال می کنند فراموش کنند. بنابراین ، همه چیز باید در تعادل باشد. علاوه بر این ، شما نباید روشهای مختلف درک کاربران و تأثیر اجتماعی برنامه شما بر آنها را فراموش کنید.
افزودن نظر جدید
0 نظر ثبت شده است